50 km Historii

Posted by on 12-09-2013 in Trasy rowerowe | 0 comments

TRASA 50 km historii (POMARAŃCZOWA)

– trasa idealna dla poszukiwaczy lubiących długie dystanse.

Długość: 50 km

Stopień trudności: dla średnio zaawansowanych

Nawierzchnia: asfalt, drogi gruntowe, leśne i piaszczyste

Proponowany początek i meta trasy: stacja PKP w Tłuszczu

Zobacz zdjęcia z trasy: KLIK

Pobierz folder: TRASA 50 km Historii (POMARAŃCZOWA)

Opracowanie: Monika Godlewska, Monika Kur, Anna Maziarz, Maciej Puławski, Sławomir Sikorski współpraca: zespół projektu „Rowerem przez Równinę”

CIEKAWE PUNKTY:

  • Dwór Franciszków
  • Rezerwat Śliże
  • Pozostałości cmentarzyka żydowskiego
  • Kościół neogotycki pw. Św. Stanisława Biskupa w Postoliskach
OPIS:

Wyruszamy spod dworca PKP w Tłuszczu (1). Po lewej stronie, obok pawilonu handlowego, warto zobaczyć obelisk poświęcony pierwszej chłopskiej gazecie „Siewba”. Po prawej mijamy pomnik upamiętniający bohaterskie wydarzenia z czasów II wojny światowej, a później zabytkową wieżę ciśnień z 1912 r., którą wybudowano na potrzeby kolei warszawsko-petersburskiej. 150 metrów dalej, po prawej stronie warto odwiedzić Cmentarz Obrońców Ojczyzny 1920 r. jedziemy dalej, po lewej stronie mijamy targowisko miejskie i skręcamy w prawo na przejazd kolejowy, za którym skręcamy w lewo, w ul. Mazowiecką, prowadzącą równolegle do torów. Kierujemy się prosto, aż po lewej stronie pojawi się przejazd kolejowy. Przejeżdżamy przez niego i jedziemy prosto, następnie skręcamy w lewo, a za chwilę w prawo w ul. Przejazdową. Potem przed przejazdem kolejowym skręcamy w prawo w ul. Parkową, a potem w lewo przejeżdżając pomiędzy blokami. Jadąc prosto mijamy budynek przepompowni po lewej stronie. Następnie skręcamy w lewo w kierunku mostku nad rzeką Cienką. (Uwaga podczas roztopów i ulewnych deszczy mostek bywa zalany. Należy wtedy wrócić do ulicy Przejazdowej i dotrzeć do drogi 634). Jedziemy ścieżką wzdłuż torów, którą dojeżdżamy do ul. Rzecznej. Docieramy do przejazdu kolejowego, po lewej stronie mijamy przystanek PKP Jasienica Mazowiecka. Przejeżdżamy przez tory kolejowe i jedziemy prosto, a następnie skręcamy w prawo, w ul. Szkolną. Mijamy Straż Pożarną i Zespół Szkół. Na skrzyżowaniu jedziemy prosto wzdłuż kościoła parafii Narodzenia Pańskiego. Nawierzchnia trasy zmienia się w szutrową. Kierujemy się w stronę torów kolejowych, następnie jedziemy wzdłuż nich. Mijamy przejazd kolejowy, trzymając się dalej torów. Przy następnym przejeździe skręcamy w lewo, w stronę zabudowań miejscowości Jadwinin. Jedziemy prosto przez wieś, drogą asfaltową. Po chwili dojedziemy do ruchliwej wojewódzkiej drogi 634. Jedziemy nią w prawo w kierunku miejscowości Miąse. Mijamy po lewej stronie Zespół Szkół w Miąsem, po prawej kościół pw. Świętego Jana Chrzciciela. Dojeżdżamy do ronda, na którym skręcamy w prawo. Za około 200 m zjeżdżamy z drogi 634 w lewo, kierując się w stronę miejscowości Franciszków. Po około dwóch kilometrach asfaltowej trasy, wiodącej pośród malowniczych łąk i pól wjeżdżamy do Franciszkowa. Przejeżdżamy asfaltową drogą przez wieś, mijamy po prawej stronie kościół Św. Józefa Oblubieńca Najświętszej Maryi Panny i dojeżdżamy do skrzyżowania. Na nim skręcamy w lewo, po prawej stronie mijając Dwór Franciszków (2) – doskonałe, kameralne miejsce na organizację wszelkiego rodzaju imprez okolicznościowych, szkoleń, konferencji, a także pikników i spotkań integracyjnych z atrakcjami w pięknym plenerze, w którym jest położony. Jedziemy cały czas prosto drogą asfaltową, przecinającą pola, dojeżdżając do miejscowości Jaźwie zaliczanej do najstarszych wiosek na terenie gminy Tłuszcz. Jej historia sięga XVI wieku a nazwa pochodzi od słowa „Jaźwiec”, co w języku staropolskim oznaczało borsuka. Na skrzyżowaniu ze znakiem STOP skręcamy w lewo, a po 200 metrach w pierwszą asfaltową drogę w prawo. Zostawiamy Jaźwie, jedziemy cały czas prosto w stronę miejscowości Grabów. Gdy ją miniemy docieramy do skrzyżowania z Traktem Napoleońskim. Początkowo nazwa tej drogi brzmiała trakt ciechanowski, a została zmieniona w roku 1812 kiedy tą właśnie drogą resztki armii Napoleona wycofały się spod Moskwy. Obecnie jest to ruchliwa, asfaltowa droga, na której musimy ustąpić pierwszeństwa. Skręcamy w prawo. Za około 500 metrów, po przejechaniu nad rowem z barierkami (rzeka Rynia) skręcamy w prawo, w żwirową drogę. Jedziemy prosto około 700 m, następnie na rozwidleniu skręcamy w lewo, w drogę prowadzącą przez las. Mijamy zabudowania wsi Rudniki. Jedziemy nadal prosto, mijamy rozjazd z dwiema kapliczkami i gdy miniemy wszystkie zabudowania, po prawej stronie za kilkadziesiąt metrów pojawi się leśna ścieżka. Warto w nią skręcić, gdyż za około 100 m, po prawej stronie, na skraju lasu znajduje się grób rodziny Beredów (3), zamordowanej w tym miejscu 23 lipca 1943 r. przez hitlerowskiego okupanta. Żołnierze zabili rodziców i brata Wacława Beredy, który był zaangażowany w działalność partyzancką.

Wracamy po śladach na drogę którą jechaliśmy od Rudników. Kierujemy się cały czas prosto, przez piaszczystą drogę. Dalej, po przejechaniu ponad kilometra, droga piaszczysta zmienia się w porośniętą trawą, która stanowi dojazd do pól. Nie zrażajcie, się jeszcze nie zabłądziliście. Niebawem dotrzecie do skrzyżowania z szutrową drogą, na którym trzeba skręcić w lewo. Jedziemy przez miejscowość Grabszczyzna. Dojeżdżamy do drogi asfaltowej i jedziemy nią prosto aż do momentu, gdy dojedziemy do drogi z pierwszeństwem przejazdu. Jedziemy prosto, ustępując pierwszeństwa. Zaraz za skrzyżowaniem i przystankiem autobusowym, w zagajniku znajdującym się po prawej stronie drogi znajduje się pochodząca z okresu II wojny światowej mogiła zamordowanych przez Niemców 12 partyzantów (4). Jest to duża płyta o wymiarach około 2,5 na 2 metry. Aby ją odnaleźć trzeba przedrzeć się kilkanaście metrów przez niewielki lasek. Jedziemy dalej asfaltową drogą prosto, aż do zakrętu, na którym skręcamy lewo, w kierunku lasu, mijając po prawej stronie kapliczkę. Jedziemy prosto piaszczystą drogą aż do miejscowości Sulejów. Na skrzyżowaniu z drogą asfaltową, wjeżdżamy na nią kierując się prosto asfaltem, mijamy po prawej stronie kościół pw. Świętej Trójcy. Na skrzyżowaniu jedziemy prosto, następnie za ok. 220 metrów zbaczamy w lewo. Na pierwszym skrzyżowaniu dróg asfaltowych i piaszczystej, tam gdzie drogowskaz w lewo kieruje nas do Wólki Sulejowskiej, skręcamy w prawo. Po chwili wjeżdżamy w las, a następnie, po kilku kilometrach, docieramy do drogi asfaltowej, w którą skręcamy w lewo. Nieco dalej, obok czerwonej tabliczki „Rezerwat Śliże” (5) podziwiać możemy torfowiskowy rezerwat utworzony w 1981 r. Przejeżdżając obok szlabanu, kierujemy się wprost ścieżką, po chwili zobaczymy po prawej jedno z dwóch jezior dystroficznych. By podjechać bliżej należy skręcić w pierwszą ścieżkę w prawo. Celem utworzenia tego, znajdującego się na terenie gminy Jadów, rezerwatu jest ochrona wymienionych wyżej, dwóch, zanikających zbiorników wodnych.

Gdy znajdziemy się z powrotem na ścieżce prowadzącej na wprost od szlabanu skręcamy w prawo i kontynuujemy trasę. Dojeżdżamy do zakrętu z bardziej utwardzoną nawierzchnią, na którą wjeżdżamy skręcając w prawo, w kierunku drogi asfaltowej. Po chwili wjeżdżamy na szosę nr 636. Skręcamy w prawo i jedziemy ok. 1,4 km. Po prawej stronie będzie stał znak informujący że za 100 m znajduje się cmentarz żydowski. Udając się ścieżką w las mijamy postawiony w 2012 r. symboliczny grób 96-letniej Żydówki emigrantki. Jadąc dalej, za chwilę dojedziemy do pozostałości cmentarza żydowskiego, gdzie leżą Żydzi zamordowani przez Niemców podczas likwidacji getta w 1942 r. (6). Na pozostałościach macew widać hebrajskie litery. Wracamy ścieżką własnymi śladami i skręcamy w lewo, w ruchliwą drogę asfaltową (636), którą przed chwilą jechaliśmy Trzymamy się tej drogi 6 km, aż do miejscowości Mokra Wieś. Tutaj, po prawej stronie mijamy stawy, które uwieczniał na swoich obrazach Władysław Podkowiński. Następnie gdzie skręcamy w lewo w ulicę Kameralną. Dojedziemy nią do torów kolejowych. Po prawej stronie za ok. 200 m znajduje się przystanek kolejowy Mokra Wieś, skąd możemy wyruszyć pociągiem. Jadąc dalej trasą za przejazdem skręcamy w prawo w drogę, która przechodzi w ul. Kasztelańską i jedziemy prosto w stronę Chrzęsnego. Na końcu ulicy podziwiać można odrestaurowany Pałac w Chrzęsnem, zbudowany w 1635 r. Skręcamy w prawo i jedziemy prosto, przez wieś. Miniemy po lewej stronie przystanek kolejowy Chrzęsne, skąd także możemy ruszyć pociągiem. Przejeżdżamy przez przejazd i kierujemy się prosto do miejscowości Postoliska mijając po prawej kościół w stylu neogotyckim, pw. Św. Stanisława Biskupa (7), wybudowany w latach 1913-1919. Na skrzyżowaniu dróg skręcamy w lewo, kierujemy się w stronę Tłuszcza. W centrum miasta po prawej stronie mamy dworzec kolejowy, gdzie znajduje się koniec, a zarazem początek naszej trasy.

ZDJĘCIA:

MAPA:

 

Mapa do pobrania w większym rozmiarze (format PDF):   ZOBACZ!

468 ad

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>